måndag 20 augusti 2012

Första inlägget

Detta är det första inlägget jag gör i mitt liv:). 

Har funderat länge på hur jag ska dokumentera alla mina projekt och då var väll detta ett roligt alternativ.

Jag har som sagt en hel del projekt.
Mitt första riktiga projekt var en gammel folkabuss som jag och min kompis köpte ihop för ungefär 
10 årsen
Iden med bussen var att vi skulle köra runt i Sverige:)
Det var på den tiden jag gick i gymnasiet och Jobbade extra på Beijer Bygghandel eller som det hette då WestWood. Jag hade två veckor semester den sommaren och då skulle vi brumma runt med denna häftiga bussen.
Meningen var att vi skulle köpa en billig buss och typ rolla på färg men så blev det inte :)
Vi köpte en en volkswagen BUS 82a pris 3000kr. 
Orginal färg var blå med brun galonklädsel. vi fick även med reservdels buss som vi tog till vara på motorn.
Idéerna sprutade fram för varje dag som gick. Vi började med att byta motorn  p.g.a. att den andra hade snurrat 22 000mil mindre. Sen börja vi riva ut all inredning och medan vi ändå håll på så slipa vi ner hela bussen. Nu blev det, JA väldigt mycket mer att göra och tiden gick. Det var inte så många veckor kavar till jag hade mina "2"lediga veckor.
Ja nu va den ju ner slipad och tom inuti. Då tänkte vi inte längre på att snik rolla den utan att vi frågade min far istället om han ville hjälpa oss att sprutlackera  den. Han jobbade på den tiden som industrilackerare. Klart han hjälpte oss med det. Efter en dags målande så gick vi över till inredningen.
Hmm vi var 19år och då har man lite lustiga idéer. Det blev i alla fall lila gorilla tyg som 
kostade 200kr metern ujuj. Vi klädde väggarna med tyget och vi köpte även en Stereo och en massa högtalare, Coolt skulle det vara.
Första ledighetsveckan tillbringa jag dagar och nätter i båsskjulet där vi håll på med bussen.
Jag åkte dit kl 10 på förmiddan och for hem 3:30 i sju dagar i sträck för att hinna klart så att man fick rulla runt en vecka med vrålåket :)
I alla fall NU var nästan allt klar efter en massa krångel med lameller och annat.
Äntligen skulle vi iväg. 
Bussen var såå fin lackerad, nya inredning, ny bilklädsel, ny stereo, gamla lameller:( mm
Det började bra, vi kom fem mil sen fick vi sopptorsk :)
och efter det viste vi inte ens vart vi skulle hehe. Det blev en väldigt konstig rutt runt om i södra Sverige och varje dag och ungefär varje timme så regna det. när vi kom ner till Hälsingborg så börja växellådan krångla, då bestämde vi oss för att nu far vi hem igen.
Bara motgångar:( 


På vägen hem så gick det endast att köra på växel 3 och 4.
Det var väll inte det roligaste sättet att köra 50mil på men det gick och lamellerna håll ända fram till Karlstad fast det var precis.
Efter denna resa, Så tappade vi helt och hållet intresset att fixa till den och bussen blev  bortglömd i 10år. 
Nu i våras så var den tvungen att flyttas från förvaringsplatsen. 
Hörde av mig till en kille som skrotar bilar om han ville kom och hämta den med en gång.
Den blev aldrig skrotad som tur var:)
Idag rullar den runt ner i Afrika.







Tyvärr hittar jag inga före bilder.
Efter detta projekt tog det ett tag innan jag startade ett nytt 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar